دانستنی های مفیدماموگرافیمطالب پیشنهادی

لزوم سونوگرافی و ماموگرافی پستان

سومین دلیل مرگ و میر در جهان سرطان و اولین دلیل مرگ ناشی از سرطان در زنان، سرطان پستان است. اگر می خواهید بدانید چگونه با اقداماتی ساده به راحتی می توان جلوی این بیماری مهلک را گرفت تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سرطان پستان (سینه) چیست؟

سرطان پستان نوعی از سرطان است که بر روی عملکرد تقسیم سلولی در سلول‌های سینه اثر می گذارد و آن را دچار اختلال می نماید. سلول‌های سرطانی در فرد مبتلا تکثیر می شوند.
سرطان پستان انواع متفاوتی دارد. نوع سرطان بستگی به این دارد که کدام بخش از بافت پستان به دچار اختلال شده و بیماری از کدام قسمت شروع شده است.
علایم بسیاری از سرطان های سینه زمانی آشکار می شود که به بیماری به مقدار کافی رشد کرده است. به همین دلیل بسیار مهم است که با غربالگری های به موقع، معاینه و صد البته سونوگرافی و ماموگرافی پستان سرطان را در مراحل اولیه کنترل و درمان کرد.

 

 

سونوگرافی پستان چیست؟

سونوگرافی پستان یک روش غیر تشخیصی غیر تهاجمی است که برای ارزیابی سینه ها استفاده می شود. سونوگرافی امکان تجسم زودهنگام مشکلات در بافت های سینه را فراهم می کند.
همچنین ممکن است از سونوگرافی برای ارزیابی جریان خون در نواحی اطراف سینه ها نیز استفاده شود. این معاینات اغلب همراه با ماموگرافی استفاده می شوند اما در برخی موارد با نظر پزشک معالج می توانند به تنهایی هم استفاده شوند.
نحوه انجام به این شکل است که از شما خواسته می شود جواهرات و لباس های خود را درآورید و لباس های مخصوصی را بر تن کنید. سپس روی میز معاینه خوابیده و بازوی خود را بالای سر خود در سمت سینه بالا و زیر سر قرار می دهید. سینه به خمیر یا ژل رسانا آغشته شده و یک مبدل روی پوست بالای سینه قرار قرار داده می شود. پس از اتمام سونوگرافی ژل از سینه پاک می شود.

ماموگرافی پستان چیست؟

ماموگرام دستگاهی است که از اشعه X برای تولید تصویر بهره می برد؛ به این صورت که سایه ای از ساختارهای متراکم ایجاد می نماید تا مناطقی که به اندازه کافی متراکم هستند دیده شوند. ماموگرافی ها و به ویژه ماموگرام های سه بعدی جدید، تصاویری را از بافت سینه در زوایای مختلف تهیه و آنها را برای مطالعه در رایانه ثبت می کنند. یک ماموگرافی تشخیصی، بیشتر از یک ماموگرافی غربالگری طول خواهد کشید زیرا رادیولوژیست برای جستجوی ناهنجاری ها به تصاویر بسیار دقیق نیاز دارد.
شکل انجام کار به این صورت است که تکنسین سینه را روی یک صفحه پلاستیکی شفاف قرار می دهد. سپس یک صفحه دیگر در بالای سینه قرار می گیرد. صفحات سینه را صاف می کنند و در حالی که اشعه ایکس گرفته می شود، تصاویری از زوایای مختلف از سینه تهیه می گردد.

تفاوت های ماموگرافی و سونوگرافی در چیست؟

از آن جاییکه ماموگرافی و سونوگرافی روش‌های مختلفی دارند بنابراین موارد متفاوتی را نشان می دهند.

  • سونوگرافی در تشخیص گره ها (توده های جامد) از کیست های پر از مایع مناسب است و همچنین به عنوان یک تست تصویربرداری کمکی برای ماموگرافی یا معاینه بالینی از پستان استفاده می شود.
  • سونوگرافی در بانوان جوانی که بافت سینه آنها بسیار متراکم است و می تواند دقت ماموگرافی را کاهش می دهد مفید است.
  • سونوگرافی به طور معمول توده هایی را تشخیص می دهد که احساس شوند؛. در حالی که ماموگرام می تواند ناهنجاری هایی را تشخیص دهد که از نظر جسمی احساس نشوند.
  • ماموگرافی برای بانوان مسن بهتر است که بافت سینه با تراکم کمتری دارند. البته اگر پزشک با معاینه بتواند توده ای را بیاید بدون توجه به سن بیمار هر دو مسیر ماموگرافی و سونوگرافی را تجویز می کند.

سخن پایانی
سرطان از علل مهم مرگ و میر و سرطان پستان مهم ترین علت مرگ زنان در دسته بندی سرطان هاست. در اغلب اوقات زمانی شواهد این بیماری قابل مشاهده است که بیماری تا حدی پیشرفت کرده باشد. با غربالگری، معاینه و انجام سونوگرافی و ماموگرافی پستان می توان به موقع و در مراحل اولیه بیماری را تشخیص داده و درمان نمود. ما در مرکز تصویربرداری پزشکی تهران 101 با تمرکز بر این امر مهم و با کادری مجرب و تجهیزات دقیق و پیشرفته آماده ارایه خدمات تشخیصی سونوگرافی و ماموگرافی پستان به بانوان عزیز هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا