دانستنی های مفیدرادیوگرافی دهان و دندانمطالب پیشنهادی

عکس OPG دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در دندانپزشکی به شما بگویند باید از دندان هایتان تصویر OPG تهیه کنید. در این مطلب از مرکز تصویربرداری پزشکی تهران 101، با عکس OPG دندان و اینکه چه کاربردی دارد آشنا می شیم.

OPG چیست؟

از عکس OPG برای تشخیص دقیق مشکلات فک و دندان ها استفاده می شود. OPG مخفف کلمه Orthopantomogram است. به کمک این عکس موقعیت تمامی دندان ها، شرایط فک، عفونت ها، پوسیدگی دندان و سایر موارد مهم در دندانپزشکی مشخص می شوند.
به طور کلی می توان گفت کاربرد عکس OPG که در دسته اقدامات رادیوگرافی و رادیولوژی قرار می گیرد برای امور تشخیصی است. از لحاظ علمی، عکس برداری OPG از نوع اشعه X است و به وسیله پرتو ایکسی که توسط دستگاه رادیوگرافی تولید می گردد جزئیات فک ها به صورت کاملا واضح قابل مشاهده هستند.

 

 

چرا OPG

سهولت روش OPG دلیل اصلی محبوبیت تصویربردای به روش او-پی-جی است. همچنین تهیه عکس OPG آسان تر، سریع تر و بی دردسرتر از سایر روش های عکس برداری نظیر توموگرافی رایانه ای چند برشی، پاناروما و… است.

خطرات OPG

برخی از خطرات احتمالی عکاسی OPG عبارت اند از

  • احتمال بسیار کم در سقط جنین برای زنان باردار
  • مانند دیگر موارد تصویربرداری پزشکی درصورتی که برای طولانی مدت در معرض تابش اشعه ایکس قرار بگیرید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که به سرطان مبتلا شوید.

پیش از عکس برداری به روش OPG

نسخه عکس OPG می تواند توسط دندانپزشکان، متخصصین فک و صورت، متخصصین گوش و حلق و بینی، جراحان سر و . . نوشته شود. شما پس از دریافت دستور پزشک به مرکز تصویربرداری پزشکی مراجعه می نمایید.
توجه داشته باشید که هنگام تصویر برداری به روش OPG فلزات مثل گردنبند، ساعت، دستبند و… را همراه خود نداشته باشید.

ملاحظات

اگر باردار هستید حتما به دندانپزشک خود بگویید.

روش انجام تصویربرداری OPG

بیمار ابتدا در محل مخصوص تصویربرداری قرار می گیرد. تکنسین، با دقت سر را در منطقه مورد نظر قرار می دهد و آن را ایمن می نماید. این نوع تصویربرداری هم می تواند به صورت نشسته و یا در حالت ایستاده انجام گیرد. سپس قطعه ای را در دهان بیمار قرار می‌دهند و از بیمار خواسته می شود تا آن را با دندان به آرامی گاز بگیرد. به این ترتیب از تراز مناسب دندان ها اطمینان حاصل می شود. سپس از بیمار خواسته خواهد شد تا آرام و بی حرکت بماند. بازوی چرخان دستگاه در یک مسیر نیم دایره در اطراف محیط سر حرکت کرده و تصاویر گرفته شود.
زمان این روش به طور معمول بین ۱۲ تا ۲۰ ثانیه است. در تصویربرداری OPG قرار گرفتن صحیح دندان ها و سر برای تهیه تصاویر واضح از اهمیت ویژه‌ای دارد.

از OPG بیشتر بدانید

  • پس از انجام این روش هیچ اشعه ای در بدن بیمار باقی نخواه ماند
  • اشعه های X اغلب هیچ عارضه جانبی در محدوده تشخیصی معمولی ندارند
  • از OPG می‌توان برای کودکان بسیار خردسال هم استفاده کرد
  • این تصویربرداری پوشش گسترده از استخوان‌ها و دندان‌های فک و حتی مفصل گیجگاهی فکی را فراهم می ‌کند.
  • قابل استفاده در بیمارانی که در باز کردن دهان خود محدودیت دارند.
  • پایین بودن دوز پرتو درمانی

سخن پایانی

روش تصویربرداری OPG روشی آسان برای تشخیص بیماری های دهان و دندان است و از اقدامات بسیار کم خطر محسوب می شود. ما در مرکز تصویربرداری پزشکی تهران 101 با بهره مندی از تجهیزات به روز و تکنیسین های مجرب، با متد روز جهان، پذیرای شما مراجعین عزیر هستیم. برای دریافت و رزرو نوبت با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا