سونوگرافیدانستنی های مفیدنمونه برداری

بیوپسی تحت گاید سونوگرافی پستان چیست؟

بیوپسی تحت گاید سونوگرافی یکی از روش های نمونه برداری است که در آن از بافت اندام های مختلف مانند کلیه، مثانه، کبد، تیروئید، پانکراس، پستان و … برداشت می کنند. در این روش برای گرفتن نمونه از سونوگرافی بهره می برند تا هدایت سوزن به ناحیه مورد نظر به درستی صورت بگیرد. در این مطلب از مرکز تصویربرداری پزشکی تهران 101 قصد داریم به بررسی کابرد ها، مزایا و خطرات احتمالی این سونوگرافی بپردازیم.

 

 

بیوپسی تحت گاید سونوگرافی ضایعات پستان چیست؟

بیوپسی تحت گاید سونوگرافی پستان روشی است که در آن پزشک، نمونه ای کوچک از بافت پستان را به وسیله سوزن مخصوص اتوماتیک برداشت کرده و برای بررسی به پاتولوژی ارسال می‌ کند.در بیوپسی تحت گاید سونوگرافی برای افزایش دقت هم زمان سونوگرافی نیز انجام می شود.
نتیجه حاصل از پاتولوژی پس از ارزیابی بافت سینه برای تصمیم گیری پزشک در خصوص نیاز به انجام عمل جراحی و یا سایر روش‌ های درمانی تعیین کنند است.

برای چه ضایعاتی نمونه برداری از پستان انجام می شود؟

نمونه برداری پستان زمانی انجام می شود که توده ای شک برانگیز نظر پزشک را به خود جلب کند. به طور کلی در اغلب شرایط برای تفکیک خوش خیم بودن یا نبودن که ضایعاتی که همیشه هم سرطانی نیستند از سونوگرافی هنگام بیوپسی استفاده می شود.

چرا بیوپسی تحت گاید سونوگرافی؟

مزیت مهم بیوپسی تحت گاید سونوگرافی این است که نمونه برداری با هدایت سونوگرافی انجام می شود و در نتیجه دقت برداشت بافت در بالاترین حالت خواهد بود.

مراحل بیوپسی چیست؟

  • برای شروع منطقه مورد نظر استریل شده و بی حسی موضعی ایجاد می شود.
  • به وسیله پروب سونوگرافی محل ضایعه مشخص شده  و با سوزن مخصوص اتوماتیک برداشت انجام می شود. در بیشتر موارد سه یا چهار برداشت برای آزمایشگاه ارسال می گردد.
  • پس انجام بیوپسی زخم بسیار کوچک ایجاد شده به مدت یک تا سه روز پانسمان بوده و بعد از آن بیمار می تواند پانسمان را برداشته و استحمام کند.
  • به طور کلی پس از بیوپسی هیچگونه استراحتی نیاز نبوده و بیمار می تواند فعالیت عادی خود را داشته باشد.

مدت زمان نمونه برداری پستان چقدر است؟

برای روش های سرپایی که با بی حسی موضعی انجام می شوند بستری لازم نیست و به طور معمول، نمونه برداری بین 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.

قبل از نمونه برداری باید به چه نکاتی توجه شود؟

  • توصیه می شود شب قبل بیوپسی، استحمام انجام شود.
  • اگر بیمار به داروی بی حسی حساسیت دارد حتما باید پزشک را مطلع سازد.
  • اگر بیمار داروی خاصی مصرف می کند باید آن را با پزشک در میان بگذارد.
  • مصرف آسپیرین قبل از نمونه برداری با سوزن ظریف اشکالی ندارد ولی برای سایر روش ها بهتر است با نظر پزشک مربوطه به مدت یک هفته قطع گردد.

مرکز تصویربرداری پزشکی تهران 101، با کادری مجرب و تجهیزات دقیق با در نظر گرفتن تطابق جنسی با بهره مندی از پزشک و کارشناس خانم آماده ارایه بیوپسی پستان تحت گاید سونوگرافی به مراجعان محترم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا