مطالب پیشنهادی

سامانه پکس چیست | pacs در تصویربرداری پزشکی

اگر تا به حال سری به مراکز تصویربرداری پزشکی زده باشید به احتمال زیاد کلمه ای به نام (پکس) به گوشتون خورده اما بیاید با هم ببینیم پکس چیست؟ پس ما رو تا پایان این نوشتار همراهی کنید.

پکس چیست؟

به بیان ساده، پکس (PACS) مخفف  کلمات picture archiving and communication system و به معنی یک سیستم بایگانی تصاویرپزشکی و ارتباطاتی تحت وب است. در سامانه پکس به جای بازیابی نگاتیوهای فیلم، که از روش های قدیمی تصویربرداری پزشکی به حساب می آید؛ تصاویر و گزارش‌های پزشکی به صورت الکترونیکی ذخیره شده و در دسترس قرار می گیرند.
این فناوری علاوه بر قابلیت هماهنگی با شرایط مراقبت از بیماران از راه دور به عنوان راهکاری موثر برای ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های مختلف تصویربرداری و ذخیره کردن تصاویر به شمار می آید. از لحاظ ساختاری سامانه پکس می‎‌تواند به صورت شبکه محلی و داخلی و یا پلتفرم های ابری (Cloud) ذخیره سازی اطلاعات را انجام دهد تا متخخصان، بدون محدودیت های رایج زمانی و مکانی، توانایی ویزیت بیمار را داشته باشند و درمان را آغاز کنند.

 

 

زیرساخت‌های پکس

در هسته اصلی ساختار پکس با استفاده از نرم افزارهای تخصصی و متناسب با سطح دسترسی موردنیاز، اطلاعات بیمار در اختیار پزشک، تکنیسین و … قرار می گیرد. بدیهی است که کیفیت بالای سرورها و نرم افزارهای هوشمند توانایی مرکز تصویربرداری را افزایش داده و بر ویزیت بیمار و امر تشخیص بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

آیا پکس جایگزین نسخه چاپی است؟

نیازی به توضیح نیست که با استفاده از سامانه تصاویر پزشکی پکس محدودیت های رایج ابزارهای چاپی قدیمی برای مدیریت تصاویر پزشکی از بین می روند. در نتیجه ذخیره سازی دیجیتالی تصاویر پزشکی، دسترسی فوری به اطلاعات موجود در مراکز تصویربرداری، فراهم می شود. این امر نقش مهمی در کاهش هزینه ها برای بایگانی فیلم و تصویر داده ها دارد.

قابلیت ادغام

یکی دیگر از ویژگی های مهم سیستم پکس (PACS)، امکان برنامه ریزی مدیریتی متناسب با شرایط لازم، قابلیت به اشتراک گذاری تصاویر رادیولوژی با سایر سیستم های اتوماسیون درمانی مانند: سیستم اطلاعات بیمارستان، پرونده پزشکی الکترونیک، نرم افزارهای مدیریت و مکاتبات، سیستم اطلاعات رادیولوژی است.

توانایی دیگر پکس چیست؟

تصویربرداری دیجیتالی، عنصر اصلی سیستم پکس است که به تکنیسین و پزشکان این امکان را می دهد تا با بزرگنمایی تصاویر به میزان دلخواه بتوانند با دقت بیشتری آن ها را بررسی کنند. امکان تغییر تصاویر با هدف مشاهده و تجزیه و تحلیل بهتر برای متخصصان نیز به تشخیص بهتر بیماری کمک می کند.

فواید سیستم پکس

  • تبدیل گرافی ها به تصاویر دیجیتال
  • بهبود مدیریت داده ها
  • دسترسی آسان به گزارشات و تصاویر بیمار
  • دسترسی بهتر به سوابق گذشته و شرایط فعلی بیمار
  • یکپارچگی پرونده و افزایش سرعت بازیابی
  • بهبود فرآیند کاری و افزایش سرعت
  • مدیریت بهتر در درمان بیمار / شروع زودتر درمان
  • تشخیص بهتر بیماری
  • کاهش زمان ویزیت
  • زمان معاینه کوتاه تر
  • نیاز کمتر به بازپس گرفتن تصاویر
  • کاهش مراجعات بیمار به بیمارستان برای معاینات مجدد
  • کاهش تابش اشعه ایکس از تجهیزات رادیولوژی
  • ارتباط بهتر با پزشکان
  • مدیریت بهتر مرکز تصویربرداری پزشکی
  • بهبود روحیه کارکنان به دلیل کاهش فشار کاری

مرکز تصویربرداری تهران 101

شرکت طب تصویر سامان پژوه 101 تهران، در سال 1395 با مشارکت جمعی از اساتید و دانشگاهیان، از جمله جناب آقای مهندس محمدحسين وحيدی مدير عامل و عضو هيت موسس و عضو هيت مديره، در راستای خدمت به هموطنان در حوزه های تصویربرداری پزشکی، تجهیزات پزشکی و غیره … تاسیس گردید. از فعالیت های مهم این شرکت، می توان به راه اندازی مرکز تصویربرداری تهران 101 اشاره نمود.

مرکز تصویربرداری تهران 101 به عنوان مهمترین زیرمجموعه شرکت طب تصویر سامان پژوه 101 تهران، فعالیت تخصصی خود را با استفاده از مدرنترین و پیشرفته ترین دستگاه های تصویربرداری پزشکی در سال 1397 آغاز کرد.
این مجموعه با استفاده از مجهزترین دستگاهای تصویربرداری شامل ام آر آی 1.5تسلا زیمنس، سی تی اسکن مولتی اسلایس زیمنس، ماموگرافی دیجیتال هولوژیک، رادیولوژی دیجیتال، پری اپیکال – پانورکس وسفالومتری دیجیتال در کوتاهترین زمان و با بالاترین کیفیت به ارایه خدمات به هموطنان عزیز می پردازد.

02166571214

02166574262

02166572018

02166575518

09133414166

مجموعه تصویربرداری تهران 101 همچنین با استفاده از زیر ساخت فناوری اطلاعات و سامانه پکس امکان دسترسی به تصاویر پزشکی را برای پزشکان محترم مقدور ساخته است.

سخن آخر

همانگونه در این نوشتار اشاره کردیم سیستم پکس از فناوری های نوین تصویربرداری پزشکی است و بهره مندی از آن نشانگر به روز بودن سخت افزار و دستگاه ها و همچنین اندیشه حاکم بر مرکز تصویربرداری پزشکی است. در تصویربرداری پزشکی تهران 101 با بهره گیری از این سیستم نه تنها در زمان و هزینه شما مراجعان بلکه برای بازیابی تصاویر و یا ویزیتهای بعدی شما نیز صرفه جویی خواهد شد. سلامتی شما هدف و آرمان ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا