دانستنی های مفیدمطالب پیشنهادی

تصویربرداری دیفیوژن تنسور (DTI) چیست و چه کاربردی دارد؟

تصویربرداری دیفیوژن تنسور (DTI) یا فن آوری دی تی آی، نوع خاصی از تصویربرداری پزشکی است که به کمک آن مسیر قرار گرفتن رشته های عصبی با رنگ‌های مختلف در تصویر نشان داده می‌ شود. با استفاده از تصویربرداری دیفیوژن تنسور، در صورت وجود تومور یا توده‌ در مغز، مکان تومور و رشته‌ های عصبی تعیین می شود. بر این اساس جراح می‌ تواند عمل جراحی را به گونه ای برنامه ریزی کند که کمترین آسیب به رشته‌ های عصبی وارد شود. در این مطلب از مرکز تصویربرداری پزشکی تهران101 به توضیح روش دی تی آی می پردازیم.

 

 

تصویربرداری دیفیوژن تنسور (DTI) چیست؟

تصویربرداری تانسور انتشار DTI (Diffusion Tensor Imaging) یکی از فناوری های جدید در تصویربرداری پزشکی است. هدف این روش، تهیه یک نمای کلی اساسی و گسترده از مغز است به طوری که درک شهودی کاملی با استفاده از رنگ ها از نقاط قوت و ضعف تصویر ایجاد شود.

چگونگی انجام تصویربرداری تانسور انتشار

پس از تهیه تصاویر اولیه، مدل تانسور قابلیت شبیه سازی اطلاعات سه بعدی فیبرهای عصبی در هر واکسل را فراهم می کند. در نتیجه این فرآیند یک بازسازی سه بعدی (3D) و قابل درک و تفسیر ایجاد می شود.

تصویربرداری دیفیوژن تنسور
تصویربرداری دیفیوژن تنسور

کاربرد تصویربرداری دیفیوژن تنسور

چنانچه پس از عمل جراحی، بیمار دچار ضایعات جانبی شود با این روش مقدار و محل آسیب وارده به سلول‌ های عصبی (neuron) مشخص می شود.

تصویربرداری تصویربرداری دیفیوژن تنسور در مرکز تصویربرداری پزشکی تهران101 تحت نظارت اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران با کادری مجرب، تجهیزات پیشرفته و جوابدهی آنلاین سریع و دقیق بر اساس آخرین متد علمی روز جهان انجام می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا