این مرکز با بانک رفاه، بانک تجارت، بانک ملی، بانک پارسیان، بانک ملت، بانک مسکن، بانک مرکزی، بیمه آسیا، بیمه معلم، بیمه دانا، بیمه البرز، بیمه ایران، بیمه دی، بیمه ملت، بیمه سامان، بیمه رازی، بیمه سینا، کمک رسان، آتیه سازان حافظ و بیمه هواپیمایی هما همکاری دارد. با این قراردادها، بیمه‌شدگان محترم می‌توانند با آسودگی خاطر از خدمات تصویربرداری پزشکی پیشرفته ما بهره‌مند شوند.
آمادگی های قبل از مراجعه

آمادگی های قبل از مراجعه برای انجام ماموگرافی (۱۰ نکات مهم)

قبل از انجام ماموگرافی باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

آمادگی های قبل از مراجعه برای انجام ماموگرافی شامل چه مواردی می باشد؟ ماموگرافی به عنوان دقیق ترین تکنیک پزشکی بررسی بافت پستان، اطلاعات مفید و قابل اطمینانی در رابطه با بافت پستان و ناهنجاری های احتمالی و علائم سرطان سینه در اختیار پزشک قرار می دهد. در ماموگرافی با استفاده از پرتو های خفیف اشعه ایکس تصاویری از بافت سینه ارائه می شود. مراقبت ها و دستورالعمل های قبل از ماموگرافی می تواند در نحوه انجام کار و نتیجه نهایی ماموگرافی تاثیر داشته باشد. مرکز تصویر برداری تهران ۱۰۱ شما را امروز با مراقبت ها و نکات تاکیدی قبل از ماموگرافی آشنا می کند.

اقدامات و نکات قبل از انجام ماموگرافی

توجه به نکات و دستورالعمل های قبل از ماموگرافی می تواند در نحوه انجام و نتایج تصویر برداری تاثیر داشته باشد. در ادامه این مراقبت ها را برای شما شرح می دهیم.

  1. قبل از مراجعه جهت ماموگرافی حتما استحمام نموده و به هیچ وجه از دئودورانت و اسپری های خوشبو کننده استفاده نکنید. خوش بو کننده ها و ضد تعریق ها می توانند عملکرد دستگاه ماموگرافی را با اختلال مواجه کنند.
  2. بهترین زمان برای انجام ماموگرافی، یک هفته بعد از  اتمام پریود ماهیانه است. در این زمان حساسیت های سینه فروکش کرده و تورم های ناشی از پریودی و تغییرات هورمونی از بین رفته اند. اگر در دوران پیش از پریودی و سیکل ماهیانه هستید بهتر است انجام ماموگرافی را به تعویق بیاندازید.
  3. برای انجام راحت تر ماموگرافی بهتر از محل مورد نظر را شیو نمایید.
  4. مصرف غذاهایی که ممکن است موجب بروز حساسیت پوستی شوند را محدود کنید. فست فود و غذاهای تند و چرب بهتر است تا ۴۸ ساعت قبل از ماموگرافی استفاده نشوند.
  5. حتما سابقه و پرونده پزشکی خود را در زمان انجام ماموگرافی همراه داشته باشید.
  6. اگر در سابقه پزشکی و یا خانوادگی، کانسر سینه و یا رحم وجود دارد حتما پزشک و یا تکنسین رادیولوژیست را در جریان قرار دهید.
  7. در صورت که قبلا مستکتومی یا حذف بافت سینه داشته اید حتما پزشک را مطلع سازید.
  8. در صورت ابتلا به بیماری قلبی و یا استفاده از باتری قلبی حتما رادیولوژیست را در جریان بگذارید.
  9. از لباس های آزاد و گشاد در روز مراجعه برای ماموگرافی استفاده کنید.
  10. در صورتی که باردار هستید و یا در دوران شیردهی به سر می برید حتما تکنسین مربوطه را در جریان قرار دهید.

اقدامات و نکات بعد از انجام ماموگرافی

خوشبختانه ماموگرافی جزو تکنیک های کم ریسکی است که فرد بعد از اتمام آن می تواند به فعالیت های روزمره معمولی ادامه دهد. در ادامه برخی از اقدامات بعد از انجام ماموگرافی را برای شما مطرح نموده ایم.

  • بعد از ماموگرافی معمولا باید چند روزی را برای دریافت نتایج تصویر برداری صبر کنید. طولانی شدن زمان پاسخ دهی اصلا مسئله نگران کننده و یا مشکوکی نیست.
  • بعد از ماموگرافی نیازی به هیچ مراقبت خاصی نبوده و بلافاصله بعد از اتمام ماموگرافی می توانید به فعالیت های عادی روزمره ادامه دهید. بر خلاف تصور برخی بعد از ماموگرافی هیچ اثری از اشعه ایکس در بدن مراجعه کننده باقی نمی ماند.
  • حتما بعد از دریافت نتایج تصویر برداری برای آرامش بیشتر و اطلاع از تفسیر تصویر برداری با پزشک خود مشورت نمائید. در صورت لزوم پزشک سریعا بهترین روند درمانی را برای شما در پیش می گیرد.
  • درد و کبودی، یکی از عوارض شایع بعد از ماموگرافی است. دلیل این عارضه فشاری است که سینه در طول ماموگرافی متحمل می شود. با مصرف مسکن های ساده به راحتی می توانید درد خود را تسکین دهید.
  • کبودی و تورم ناشی از قرار گیری پستان در کمپرسور حین ماموگرافی کاملا طبیعی است، اما اگر میزان تورم و التهاب موجود در سینه غیر معمول بود حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

قبل از ماموگرافی چی بخوریم؟

معمولا قبل از انجام ماموگرافی نیازی به پیروی از رژیم غذایی خاصی وجود ندارد. پزشکان برای حاصل شدن نتایج مطلوب و قابل اطمینان توصیه می کنند تا مصرف غذاهای تند و چرب را محدود کنید. بهترین سبک غذایی برای کسانی که نیاز به ماموگرافی دارند، گنجاندن سبزیجات تازه، میوه، سیفی جات و پروتئین های کم چرب در سبد غذایی است.

مراحل ماموگرافی

ماموگرافی جزو تکنیک های تشخیص پزشکی نسبتا سریع و امن است. اطلاع از مراحل انجام ماموگرافی موجب آرامش بیشتر شما در روز  مراجعه می شود. در ادامه شما را به طور کامل با مراحل انجام تصویر برداری ماموگرافی آشنا می کنیم.

  1. اولین مرحله از انجام ماموگرافی شامل آماده سازی مراجعه کننده است. تکنسین رادیولوژی یک گان آزاد در اختیار شما قرار می دهید که باید لباس های خود را از تن خارج نموده و گان مخصوص را بپوشید.
  2. در اتاق تصویربرداری باید در نزدیک ترین فاصله با دستگاه ماموگرافی بایستید. متخصص رادیولوژی سینه را روی صفحه دستگاه تصویربرداری قرار داده و با استفاده از یک کمپرسور بافت سینه را ثابت و متراکم می کنند.
  3. با توجه به روش انجام ماموگرافی بین چند ثانیه تا چند دقیقه باید در این وضعیت بمانید. فشار وارده به سینه برای بسیاری ناخوشایند است اما ناچار به پذیرش آن هستید.
  4. بعد از تصویربرداری اولیه، تکنسین کیفیت تصاویر را بررسی می کند تا در صورت لزوم تصاویر بیشتری از بافت سینه ثبت شود.

ماموگرافی چقدر زمان می برد؟

مشخص کردن زمان دقیق ماموگرافی به عوامل و فاکتورهای مختلفی چون بافت سینه، نوع ماموگرافی، تبحر تکنسین رادیولوژیست و فرآیند انجام ماموگرافی بستگی دارد.

معمولا رادیولوژیست های با سابقه، به سرعت تصاویری دقیق از زوایای مختلف سینه ثبت کرده و ارائه می دهند. در صورتی که تکنسین های تازه کار و مبتدی به زمان بیشتری برای ارائه نتایج قابل قبول نیاز دارند.

زمان مورد نیاز برای انجام ماموگرافی تشخیصی، غربالگری و دیجیتال با یکدیگر تفاوت دارد.

ماموگرافی غربالگری به ۱۵ تا ۲۰ دقیق زمان نیاز دارد در صورتی که انجام ماموگرافی تشخیصی به دلیل نیاز به بررسی دقیق تر و بیشتر، به زمان بیشتری نیاز دارد. ماموگرافی دیجیتال به دلیل بهره گیری از دستگاه های دیجیتالی در زمان کمتری انجام می شود. معمولا ماموگرافی دیجیتال در کمتراز ۳۰ ثانیه انجام می شود.

بهترین مرکز تخصصی ماموگرافی دیجیتال در تهران

مرکز تصویربرداری ماموگرافی تهران ۱۰۱ جزو تخصصی ترین مراکز تصویر برداری در تهران می باشد که انواع خدمات تصویربرداری از جمله انواع ماموگرافی را به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می دهد. این مرکز تصویربرداری برای رفاه حال مراجعه کنندگان از سیستم نوبت دهی آنلاین بهره می برد. شما عزیزان می توانید برای رزرو نوبت ماموگرافی به وب سایت مرکز تصویربرداری تهران ۱۰۱ مراجعه نمائید.

سخن پایانی آمادگی های قبل از مراجعه برای انجام ماموگرافی

مراقبت های قبل از ماموگرافی و نکاتی که پزشک نسبت به آن ها تاکید دارد در نحوه انجام کار و نتیجه تصویربرداری موثر است. از بین مهم ترین کارهایی که باید قبل از ماموگرافی انجام داد، می توان به استحمام با دوش آب گرم، زدودن موهای زائد ناحیه مورد نظر، عدم استفاده از دئودورانت و اسپری های خوشبو کننده بدن اشاره کرد. حتما تکنسین رادیولوژی و پزشک را در جریان موارد مهمی چون سابقه پزشکی، سابقه بیماری های خانوادگی و بارداری قرار دهید.


سوالات متداول آمادگی های قبل از مراجعه برای انجام ماموگرافی

۱.قبل از ماموگرافی چه کارهایی را نباید انجام داد؟

استفاده از مام، اسپری های بدن؛ دئودورانت و پودر های خوشبو کننده در ناحیه مورد نظر ممنوع است. استعمال این موارد می تواند نتیجه تصویربرداری را تغییر دهد.

۲.چگونه برای ماموگرافی آماده شوم؟

سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و از پوشش های راحت و گشاد استفاده کنید. استحمام کرده و موهای زائد زیر بغل را شیو نمائید. مشاوره با پزشک نقش مهمی در آگاهی و آرامش مراجعه کننده دارد.

۳.بیمار قبل از ماموگرافی چه کارهایی باید انجام دهد؟

قبل از ماموگرافی بهتر است از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر پیروی کنید. مصرف غذاهای چرب و تند را محدود نمائید. روز قبل از ماموگرافی به خوبی استراحت کنید و اصلا از نتیجه تصویر برداری نگران نباشید. امروزه روش های درمانی مختلفی برای درمان کانسر و اختلالات سینه وجود دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا