CT Scan

سیتی آنژیو: همه چیزهایی که باید بدانید

سیتی آنژیو چیست عبارت «آنژیوگرافی» یا «تصویربرداری از رگ ها» برگرفته از دو کلمه آنژیو=رگ و گرافی=تصویربرداری است. به طور معمول و به بیان ساده برای دیدن اندام های داخلی بدن اغلب از اشعه X استفاده می شود.

این اشعه در عبور از بافت های نرم بدن جذب نشده و به راحتی می تواند از بدن عبور کند. اگر در زمان عبور اشعه ایکس از رگ ها، یک ماده حاجب و جذب کننده اشعه ایکس به آن قسمت تزریق شود، اشعه X در محل مورد نظر جذب می شود.

در نتیجه این اقدام، تصویر قسمت موردنظر به صورت کنتراست و متمایز از بافت های اطرافش در تصاویر رادیولوژی قابل مشاهده خواهد بود.با استفاده از این روش می توان تصاویر داخل عروق بدن مانند شریان ها یا وریدها را به همراه ماده حاجب رادیولوژی به دست آورد و بیماری را تشخیص داد.

سیتی آنژیو چیست؟

  • در سی تی آنژیو، بیمار بر روی تخت دستگاه آنژیوگرافی قرار می گیرد. تخت دستگاه آنژیوگرافی به گونه ای است که متناسب با موقعیت انجام سی تی آنژیو و اندام مورد تصویربرداری، قابلیت چرخش و تغییر موقعیت دارد تا بتوان در حالت های های مختلف، تصویربراری را انجام داد.
  • سپس ماده حاجب به صورت مایع به داخل رگ های قسمت مورد نظر با دستگاه انژکتور تزریق می شود. به این ترتیب تصویر کاملی از جریان خون داخل رگ های عضو مورد نظر مانند عروق قلب، مغز، دست، پا یا شکم به دست می آید.

با استفاده از سی تی آنژیوگرافی می توان بیماری های عروقی مانند انسداد رگ یا وجود لخته در داخل رگ را به خوبی و با دقت بالا تشخیص داد. این روش تصاویر و یا حتی فیلم تهیه شده از حرکت ماده حاجب در داخل عروق به صورت دیجیتال قابل ذخیره سازی و انتقال است و پزشک معالج می تواند آن را از طریق نرم افزار مشاهده و تحلیل کند.

در برخی از مراکز تصویربردای پزشکی مثل مرکز تصویربرداری پزشکی تهران 101، نرم افزارهایی وجود دارد که می توانند تصاویر پس زمینه عروق را حذف کنند و تصاویر بسیار واضح تر و با شفاف بیشتری از عروق بدن ایجاد نمایند.

 

 

کاربردهای سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی در ارزیابی عروق و شریان ها و اندام‌ هایی که توسط آن‌ها تغذیه می‌شوند، کاربرد دارد مانند: مغز، قلب، لگن، گردن، قفسه سینه، پاها و انگشتان بازوها و دست‌ها، شکم (کلیه‌ها و کبد).

پزشکان از سی تی آنژیوگرافی برای تشخیص و ارزیابی بسیاری از بیماری‌های عروق خونی یا شرایط وابسته به آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این موارد عبارتند از: تومورها، جراحات، گرفتگی‌ ها، آنوریسم‌ ها، پارگی عروق، لخته‌ های خونی، رگ‏‌ های خونی نامنظم مانند انواع ناهنجاری‏‌ های عروق، ناهنجاری‌ های مادرزادی (مربوط به زمان تولد) سیستم قلبی و عروقی.

مزایایی سی تی آنژیوگرافی

  • هزینه کمتری نسبت به آزمون رایج آنژیوگرافی دارد.
  • راهی مفید برای بررسی انسداد عروق کرونری در قلب است.
  • اطلاعات آناتومیکی دقیق‌‏تری از سایر روش‏‌های آنژیوگرافی ارایه می شود.
  • تشخیص در مورد جراحی دقیق‌ تر انجام می شود.
  • بسیار سریع، غیرتهاجمی و با اثرات جانبی پایین‌تر نسبت به آنژیوگرافی است.

مرکز تصویربرداری تهران 101

شرکت طب تصویر سامان پژوه 101 تهران، در سال 1395 با مشارکت جمعی از اساتید و دانشگاهیان، از جمله جناب آقای مهندس محمدحسين وحيدی مدير عامل و عضو هيت موسس و عضو هيت مديره، در راستای خدمت به هموطنان در حوزه های تصویربرداری پزشکی، تجهیزات پزشکی و غیره … تاسیس گردید. از فعالیت های مهم این شرکت، می توان به راه اندازی مرکز تصویربرداری تهران 101 اشاره نمود.

مرکز تصویربرداری تهران 101 به عنوان مهمترین زیرمجموعه شرکت طب تصویر سامان پژوه 101 تهران، فعالیت تخصصی خود را با استفاده از مدرنترین و پیشرفته ترین دستگاه های تصویربرداری پزشکی در سال 1397 آغاز کرد.
این مجموعه با استفاده از مجهزترین دستگاهای تصویربرداری شامل ام آر آی 1.5تسلا زیمنس، سی تی اسکن مولتی اسلایس زیمنس، ماموگرافی دیجیتال هولوژیک، رادیولوژی دیجیتال، پری اپیکال – پانورکس وسفالومتری دیجیتال در کوتاهترین زمان و با بالاترین کیفیت به ارایه خدمات به هموطنان عزیز می پردازد.

02166571214

02166574262

02166572018

02166575518

09133414166

مجموعه تصویربرداری تهران 101 همچنین با استفاده از زیر ساخت فناوری اطلاعات و سامانه پکس امکان دسترسی به تصاویر پزشکی را برای پزشکان محترم مقدور ساخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا