MRI

ام آر آی (MRI) همه‌چیز درباره این روش تصویربرداری پیشرفته

ام آر آی (MRI) مخفف عبارت (Magnetic Resonance Imaging) یک روش تصویربرداری بسیار دقیق و واضح از اندام‌ های درون بدن است. در این مطلب، پرسش های رایج در مورد ام آر آی (MRI) را بررسی می کنیم.

M.R.I برای تشخیص، درمان و دنبال کردن مسیر بسیاری از بیماری‌ ها در اعضای مختلف بدن به کار می‌ رود. به عنوان مثال اغلب ناهنجاری‌ های مغز و نخاع با استفاده از این شیوه تصویربرداری پزشکی قابل تشخیص هستند.

حتی با ام آر آی (MRI) می‌ توان تشخیص داد که درد کمر به علت درد عضله است و یا ناشی از فشار روی عصب ستون فقرات.

درمان و تشخیص و روند توسعه سرطان ها و بیماری های مربوط به مغز، ستون مهره ها، استخوان و مفاصل، حفره شکی و دستگاه گردش خون از دیگر موارد استفاده از ام آر آی (MRI) هستند.

ام آر آی چیست و چگونه انجام میشود؟

ام‌آر‌ آی (MRI) را می توان به «تصویرسازی تشدید مغناطیسی» ترجمه نمود. در این روش، بیمار در یک میدان مغناطیسی قوی تحت تابش امواج رادیویی قرار می گیرد. بافت‌ اندام های بدن در واکنش به این تابش، امواج رادیویی دیگری را از خود ساطع می‌کنند. با دریافت این امواج رادیویی و تحلیل و تفسیر آن ها توسط یک سیستم کامپیوتری، تصاویری ایجاد می‌شوند که سطح مقطع های را از اندام موردنظر رانشان می‌ دهند.
پزشکان و متخصصان با استفاده از ام‌آر‌ آی (MRI) می توانند از بافت‌های مختلف بدن به دست بیاورند که در تشخیص بیماری های بسیار سودمند هستند.

 

 

مراحل تصویربرداری mri چیست؟

فردی که قرار است تصویربرداری ام‌آر‌ آی (MRI) از اون انجام شود، نباید هیچ گونه شیء فلزی مانند ساعت، انگشتر، مفصل مصنوعی و … به همراه داشته باشد، زیرا میدان مغناطیسی روی این مواد فرومغناطیسی اثر گذاشته و نه تنها باعث تداخل در تصویربرداری میگردد، بلکه می تواند موجب آسیب دیدن فرد شوند. به همین دلیل است که دستگاه MRI را در اتاق‌ هایی با ویژگی های خاص قرار می‌دهند. این اتاق‌ ها نسبت به امواج الکترومغناطیسی ایمن و نفوذ ناپذیر هستند و امکان عبور امواج از آن ها وجود ندارد.

از آنجاییکه در زمان انجام تصویربرداری فرد باید آرام باشد، می‌ توان از یک آرام‌ بخش نیز استفاده کرد. در ادامه فرد روی تخت خوابیده و از او خواسته می شود که به طور عادی تنفس کند. سپس محل مورد نظر برای تصویربرداری با نور مشخص شده و اسکن MRI آغاز می شود.

در فواصل زمانی که اسکن کردن متوقف می‌شود فرد می‌تواند بدون جابجایی کلی، قدری تحرک داشته باشد. همچنین در طول انجام اسکن MRI فرد می‌تواند از طریق دکمه‌ای که در اختیار او قرار می شود به مسئول مربوطه اطلاع دهد تا تصویربرداری متوقف شود.

بعد از اتمام کار، اطلاعات تصویری به رایانه‌ منتقل شده و پردازش می شوند. در پایان تصاویر تهیه شده بر روی فیلم منعکس خواهند شد.

ملاحظات آسیبی

برخلاف سایر روش های تصویربرداری مانند اشعه X یا سی تی اسکن، در روش ام آر آی از اشعه یونیزه استفاده نمی‌ شود.  همچنین در حال حاضر استفاده از MRI به‌ طور چشمگیری برای تصویربرداری از جنین در دوران بارداری تجویز می شود و هیچ اثر سوئی توسط این روش بر جنین گزارش نشده است.

مرکز تصویربرداری پزشکی تهران 101 با دستگاه ام آر آی یک و نیم تسلا زیمنس آلمان برای تصویربرداری از تمام بدن با انعطاف پذیری، کارایی و سرعت بالا در دامنه وسیعی از کاربردهای بالینی به همراه کادری مجرب زیر نظر اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران آماده ارایه خدمت به هم وطنان است.

مرکز تصویربرداری تهران 101

شرکت طب تصویر سامان پژوه 101 تهران، در سال 1395 با مشارکت جمعی از اساتید و دانشگاهیان، از جمله جناب آقای مهندس محمدحسين وحيدی مدير عامل و عضو هيت موسس و عضو هيت مديره، در راستای خدمت به هموطنان در حوزه های تصویربرداری پزشکی، تجهیزات پزشکی و غیره … تاسیس گردید. از فعالیت های مهم این شرکت، می توان به راه اندازی مرکز تصویربرداری تهران 101 اشاره نمود.

مرکز تصویربرداری تهران 101 به عنوان مهمترین زیرمجموعه شرکت طب تصویر سامان پژوه 101 تهران، فعالیت تخصصی خود را با استفاده از مدرنترین و پیشرفته ترین دستگاه های تصویربرداری پزشکی در سال 1397 آغاز کرد.
این مجموعه با استفاده از مجهزترین دستگاهای تصویربرداری شامل ام آر آی 1.5تسلا زیمنس، سی تی اسکن مولتی اسلایس زیمنس، ماموگرافی دیجیتال هولوژیک، رادیولوژی دیجیتال، پری اپیکال – پانورکس وسفالومتری دیجیتال در کوتاهترین زمان و با بالاترین کیفیت به ارایه خدمات به هموطنان عزیز می پردازد.

02166571214

02166574262

02166572018

02166575518

09133414166

مجموعه تصویربرداری تهران 101 همچنین با استفاده از زیر ساخت فناوری اطلاعات و سامانه پکس امکان دسترسی به تصاویر پزشکی را برای پزشکان محترم مقدور ساخته است.

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا