CT Scan

سی تی اسکن با کنتراست: تصاویر دقیق تر، تشخیص بهتر

سی تی اسکن با کنتراست تزریقی یک نوع سی تی اسکن است که از مواد حاجب کنتراست برای ایجاد تصاویر واضح تر و دقیق تر استفاده می کند.
مواد حاجب کنتراست موادی هستند که به بدن تزریق می شوند و باعث می شوند که اندام ها و ساختارهای خاصی در تصاویر سی تی اسکن برجسته تر شوند.

این امر می تواند به پزشکان کمک کند تا بیماری ها و شرایط پزشکی را بهتر ببینند.سی تی اسکن با کنتراست تزریقی یک روش ایمن و موثر است که می تواند به پزشکان کمک کند تا بیماری ها را زودتر و دقیق تر تشخیص دهند.

در مركز تصویربرداری تهران 101 بیماران و پزشكان محترم می توانند با استفاده ازسیستم ذخیره و ارسال تصاویر پزشکی تحت وب (PACS) در  هرجای دنیا با استفاده از كدپذیرش خود، تصاویر و گزارشات مربوطه را مشاهده نمایند.

جواب دهی آنلاین

 قبل از انجام سی تی اسکن با کنتراست تزیقی

 

  • در این موارد ناشتایی به مدت 4 الی 6 ساعت لازم است.
  • دادن آزمایش کراتینین قبل از انجام سی تی اسکن با کنتراست الزامیست ودر صورت بالا بودن میزان کراتینین تزریق ماده حاجب صورت نمی گیرد.
  • در بیمارانی که سابقه مصرف متفورمین دارند، 48 ساعت قبل از ازمون بایستی مصرف متفورمین قطع گردد. در بیمارانی که دارای سابقه حساسیت و الرژی دارند انجام سی تی اسکن منوط به تایید پزشک می باشد.

نکات کلی قبل از مراجعه انجام سی تی اسکن 

 

پیش از انجام CT Scan بیماران باید اجسام فلزی موجود در ناحیه مورد نظر را مانند گوشواره، گیره سر، کمربند، لباس زیپ دار و غیره … خارج نمایند. بهتراست بیماران لباس های راحت، گشاد و مناسب پوشیده و لباس های زيپ دار و گيره دار را درآورند .

زنان باردار حتما بايد پیش از انجام سی تی اسکن پزشک يا کارشناس رادیولوژی را آگاه سازند.

در برخی از آزمون های سی تی اسکن ممكن است از بیمار درخواست شود كه براي یک يا چند ساعت قبل از آزمايش از خوردن و آشاميدن خوداری كند.

در موارد با تزریق لازم است تا به کلیه آمادگی های قبل از آزمون، از جمله آزمایش کراتین خون، مصرف داروهای خاص و مدت زمان ناشتا بودن که توسط پرسنل پذیرش اعلام می گردد دقیقا عمل شود، تا مشکلی برای انجام سی تی اسکن مورد نظر وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید : سی تی اسکن با کنتراست وریدی

آزمایش کراتین برای سی تی اسکن

 

آزمایش کراتین برای سی تی اسکن یک آزمایش خون است که برای بررسی عملکرد کلیه ها انجام می شود. کراتینین یک ماده زائدی است که در خون تولید می شود و توسط کلیه ها دفع می شود. اگر عملکرد کلیه ها ضعیف باشد، میزان کراتینین در خون افزایش می یابد.

در برخی موارد، پزشک ممکن است قبل از انجام سی تی اسکن با کنتراست تزریقی، آزمایش کراتین را تجویز کند. این آزمایش برای اطمینان از اینکه کلیه ها عملکرد کافی برای دفع ماده حاجب را دارند، انجام می شود. ماده حاجب یک ماده تزریقی است که در سی تی اسکن با کنتراست تزریقی استفاده می شود و باعث می شود تصاویر واضح تر شوند.

اگر میزان کراتینین در خون بالا باشد، ممکن است پزشک از انجام سی تی اسکن با کنتراست تزریقی خودداری کند. این به این دلیل است که ماده حاجب می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

برای انجام آزمایش کراتین، یک نمونه خون از ورید بازو گرفته می شود. نتایج آزمایش معمولاً طی چند روز آماده می شود.میزان طبیعی کراتینین در خون به سن، جنسیت و وضعیت بدنی فرد بستگی دارد. به طور کلی، میزان کراتینین در خون مردان بیشتر از زنان است.

میزان نرمال کراتینین در خون به شرح زیر است:

  •  مردان: 0.6 تا 1.2 میلی گرم در دسی لیتر
  •  زنان: 0.5 تا 1 میلی گرم در دسی لیتر

اگر میزان کراتینین در خون بالاتر از حد نرمال باشد، ممکن است نشانه ای از بیماری کلیه باشد. سایر دلایل افزایش میزان کراتینین در خون عبارتند از:

  •  ورزش شدید
  • کم آبی بدن
  •  آسیب عضلانی

بیشتر بخوانید:  انواع سی تی اسکن 

مرکز تصویربرداری تهران 101

شرکت طب تصویر سامان پژوه 101 تهران، در سال 1395 با مشارکت جمعی از اساتید و دانشگاهیان، از جمله جناب آقای مهندس محمدحسين وحيدی مدير عامل و عضو هيت موسس و عضو هيت مديره، در راستای خدمت به هموطنان در حوزه های تصویربرداری پزشکی، تجهیزات پزشکی و غیره … تاسیس گردید. از فعالیت های مهم این شرکت، می توان به راه اندازی مرکز تصویربرداری تهران 101 اشاره نمود.

مرکز تصویربرداری تهران 101 به عنوان مهمترین زیرمجموعه شرکت طب تصویر سامان پژوه 101 تهران، فعالیت تخصصی خود را با استفاده از مدرنترین و پیشرفته ترین دستگاه های تصویربرداری پزشکی در سال 1397 آغاز کرد.

این مجموعه مجهز به یکی ازکارامدترین انواع دستگاه های رادیولوژی دیجیتال و نرم افزارهای پردازش تصویر است که علاوه بر انجام تمامی آزمون های ساده رایج رادیولوژی، قابلیت انجام آزمون های تخصصی نظیر هیستروسالپینگو گرافی، بررسی دستگاه گوارش (باریوم میل ،سوالو، ترانزیت) و بررسی سیستم ادراری (IVP,VCUG,..) رادیوگرافی یکپارچه از کل ستون فقراتTotal Spine و Alignment view را دارا می باشد.

02166571214،02166574262،02166572018،02166575518،09133414166

مجموعه تصویربرداری تهران 101 همچنین با استفاده از زیر ساخت فناوری اطلاعات و سامانه پکس امکان دسترسی به تصاویر پزشکی را برای پزشکان محترم مقدور ساخته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا